Je winkelwagen is momenteel leeg
Dit Basisdocument Bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs geeft daarmee veel didactische handreikingen voor de vakleerkracht in het basisonderwijs en de studenten in de opleidingen.
Wat willen we kinderen in de lessen bewegingsonderwijs op de basisschool leren en welke kwaliteit streven we daarbij na? We willen kinderen een brede introductie geven in de bewegingscultuur.
In het Basisdocument Bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs worden 12 leerlijnen uitgewerkt. Deze leerlijnen zijn geordend rond overeenkomstige bewegingsproblemen. Tevens worden tussendoelen voor de verschillende leeftijdsgroepen beschreven, waarmee de longitudinale lijn van 4 tot en met 12 jaar zichtbaar wordt. Ook worden reguleringsdoelen geformuleerd, bijvoorbeeld over hulpverleners en het maken van afspraken om gezamenlijk bewegen mogelijk te maken. De achterliggende uitgangspunten worden beschreven in een vakconcept en er wordt ingegaan op het leerplan.
Uitvoerig worden de methodisch/didactische aspecten van de diverse leerlijnen beschreven. Alle 31 bewegingsthema's die binnen de leerlijnen worden onderscheiden, komen in dit boek aan de orde. Er zijn beschrijvingen opgenomen over de bewegingsactiviteiten, zoals arrangement, regels en afspraken met de kinderen. Daarnaast komen organisatorische aspecten aan bod maar ook hoe de activiteit bij de kinderen wordt geïntroduceerd en hoe het hulpverleners verloopt. Er wordt bovendien veel aandacht besteed aan het geven van leerhulp. Dit is gekoppeld aan de verschillende niveaus van de tussendoelen. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat leerhulp “op maat” wordt geboden. Er wordt beschreven hoe leerhulp kan worden gegeven aan de zwakkere bewegers en hoe de leerkracht de beter bewegende kinderen verder kan helpen. Het reguleren van de activiteit door de kinderen vormt ook een vast, terugkerend onderwerp. Basisinventarislijsten voor speellokaal en gymzaal completeren het geheel.
Dit Basisdocument Bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs geeft daarmee veel didactische handreikingen voor de vakleerkracht in het basisonderwijs en de studenten in de opleidingen.
Items van productcarrousel